تحصیل و زندگی در هندوستان و اتریش

تحصیل و زندگی در هندوستان و اتریش

تحصیل و زندگی در هندوستان و اتریش. آموزش زبان انگلیسی. IELTS , TOEFL. آیلتس و تافل
تحصیل و زندگی در هندوستان و اتریش

تحصیل و زندگی در هندوستان و اتریش

تحصیل و زندگی در هندوستان و اتریش. آموزش زبان انگلیسی. IELTS , TOEFL. آیلتس و تافل

هند، کشوری با ظا هری ارزان ؛ باطنی گران

برگرفته از تجربیات یکی از هموطنان عزیز : 



من واقعا نمی دونم از کجا باید شروع کنم ولی کل اتفاقات رو به ترتیب به صورت موضوعی و با ذکر هزینه ها براتون مینویسم.

 

فرودگاه امام خمینی

اولا سعی کنید وسایل ضروری رو حتما با خودتون بیارین از کرایه اضافه بار هم نترسین تا 35 کیلو که گیر نمیدن بعدشم هر کیلو بار اضافه 3500 تومان (اگر مسافر ایران ایر هستید).با خودتون هم یه کوله میتونید ببرید تو هواپیما .

تو فرود گاه باید برای هر نفر 50 هزار تومان عوارض خروج بدید.(به بانک ملی داخل فرود گاه).


فرود گاه بمبئی

در فرودگاه بمبیِ اگر با خودتون کامپیوترآوردید اگه ببینند که خیلی بزرگه از خیلی ها تقاضای پول کردند اون هم 300 -200 دلار!!! پس سعی کنید با خودتون لپ تاپ بیارید ولی حتما اگه خونه یه پرینتر دارید با خودتون بیارید که تا این لحظه پرینتر قیمتش از ایران گرون تره بعدشم اکثرا جوهر افشان هستن و  کارتریج گرون تری دارن .

از فرودگاه که میاین بیرون اگه ماشین براتون فرستاده باشن که بهتر و ارزون تره هزینه رفت حدود 700 روپیه هست  . مراقب باشید اگه کسی براتون ماشین میفرسته حتما اسمتونو درست به آژانس بگه والا این جا تشابه اسمی زیاده !!!!چون که راننده با یه تابلو کوچیک که اسم شما روش هست اون بیرون منتظر شماست و معمولا هم اونو بر عکس میگیرن دستشون !!!! و به شما که نمیتونید اسمتونو تا موقعی که یه کم خلوت تر بشه پیدا کنید کلی تنش وارد  میشه.پس صبور باشید و با دقت دنبال اسمتون بگردید.

از راه بمبی تا پونا از بعضی محله ها رد میشین که واقعا شوکه کننده هستن محله های واقعا کثیف و فقیر اصلا تو عمرتون همچین جایی دیگه نمیبینید.

ولی از شهر که خارج شدید (که اگه ترافیک سبک باشه 1تا 2 ساعت طول میکشه)وارد جاده ای زیبا خواهید شد و کم کم  کور سویی از امید در دلتون میاد که اونم بعدا خواهد رفت!!!. جاده زیبای پونا پر ازحیات وحش هستش که میتونید از دیدنش لذت ببرید دیدن میمون های کنار جاده و ابشارهای زیبا وجاده سر سبز خالی از لطف نیست. ضمنا اگه گرسنه هستید توی راه شعبه ای ازمک  دونالد هست که می تونید ازش خرید کنید. به هر حال شما بعد از 5 ساعت (کلا با الافی داخل بمبی ) وارد پونا میشید.

 

 

  اقامت در هتل

برای روزهای اول شما باید چند روزی رو در هتل بمانید  لطفا به نوشته های این سایتها توجه نکنید توی این سایتها نوشته اتاق 2 نفره شبی 500 روپی من که خودم به چشم دیدم اتاقی که آدمی زاد بتونه توش زندگی بکنه کمتر از 800 روپی نیست که تازه اگر کولر هم داشته باشه به این مبلغ 300 روپی اضافه میشه.تازه اون وقتی که از هتل می خواهید تصویه بگیرید پای شما 10درصد مالیات هم اضافه میکنه که این رو هم کسی به شما در وب سایت های تبلیغاتیش  نخواهد گفت!!!!! 


پیدا کردن خونه

در این جا پیدا کردن خونه مناسب برای ایرانی ها سخت ترین کار ممکن هست چرا که این جا اغلب خونه ها بسیار قدیمی هستند  مخصوصا محله koregan park      که خیلی هم به خاطر معبد ا وشو و کثرت خارجی ها معروفه . از طرفی این جا اکثر خونه ها اون استاندارد خونه های ایرانی رو ندارند مثلا کمتر خونه ای رو پیدا میکنی که کابینت داشته باشه!!! یا اکثرا همه رو شویی ها بدون هیچ دیواری یا دری توی حال واقع شده !!!! یا مثلا این جا اصلا آب گرم، برای شستن ظرف های روزانه رو کاملا فراموش کنید چون این جا تو هیچ آشپزخونه ای آب گرم نیست!!حتی تو دستشویی ها و توالت هم آب گرم نیست.

به هر حال این جا اون کسانی که برای شما خونه پیدا میکنند این قدر خونه درب و داغون به شما نشون میدن تا نهایت اون جایی که از اول تو ذهن داشتن  به شما اجاره بدند معمولا هم وقتی خونه آخری رو نشون میدن میگن این خونه همین بعداز ظهر 4 تا مشتری داره اگه نگیریش می پره !! شما هم که روزانه کلی پول هتل دارین میدین از روی اجبار قبول میکنید . از همه جالبتر این جا این هست که شما مجبورید 1/5 ماه کرایه خونه رو به یه همچین آدم هایی  به عنوان پول بنگاه بدین یعنی یه چیزی حدود 200 هزار تومان !!بعد هم که رفتین خونه میبینید خونه هزار تا مشکل داره !!

مثلا این جا یه آبگرم کن هایی فقط توی حمام ها هست  به اسم  گیزر اندازه کله انسان هست با برق هم کار میکنه  . توش 4 لیتر آب جا میگیره و خیلی سریع داغ میشه شما دفعه اول فقط فرصت شستن سرتون رو دارین بعد 2 تا 3 دقیقه باید صبر کنید تا دوباره داغ بشه باز این دفعه تنتون رو بشورید !! البته خیلی آدما طاقت نمی یارن میرن سریع یه گیزر بزرگتر میخرن که اون وقت هست باید منتظر پول برق باشن که خدا تومن می یاد!!!


محله های معروف در پونا

این جا مهمترین و معروف ترین خیابون M.G Road    هست  که در حقیقت شاهرگ شهر محسوب میشه شما شاید در طی روز چندین بار مجبور باشید از این خیابون   رفت و آمد کنید . در حقیقت همون خیابون ولی عصر خودمونه!!!! کتاب ، لباس ، صرافی ، رستوران ، کیف کفش،... همه چیز این جاست!!

Koregan park   به خاطر وجود معبد اوشو و کثرت خارجی ها طرفدار زیاد داره ، به همین خاطر همه چیز اون جا گرونه حتی خونه هم خیلی گرونه ، البته خونه های این محله خیلی قدیمی و درب و داغونن.ولی به کالج Wadia  خیلی نزدیکه –km   3-

Panchuwatti  نزدیک دانشگاه پونا هست ،برای اونا یی که فقط زبان ثبت نام کردن جای خوبی محسوب میشه فقط این محله رو هم ایرانی ها خیلی گرونش کردن ولی خونه های مناسب و زیبا زیاد داره.

Sangway  نزدیک دانشگاه هست و ارزون ولی خیلی کثیف و شلوغ. به متاهل ها اصلا توصیه اش نمیکنم.

Aundh تقریبا نزدیک دانشگاه پوناست و کمی گرون ولی جای خوبی هست ولی از مرکز شهر خیلی دورهست

NIBM  تقریبا دور  از همه جا ،حتی کالج ها ، بدتر از همه نزدیک محله مسلمون نشین KONDHWA. ولی خونه هاش تمیز و قابل سکونت, وآب و هوای سالم تری داره.

لازم این توضیح رو بدم که کلا دانشگاه پونا از کالج  Wadia   خیلی دور هست .


مشکلات آب ،برق،گاز و اینترنت

آب  : این جا به غیر از فصل بارندگی بقیه سال در بعضی محله ها مشکل آب هست . سال گذشته نزدیک به 10 روز آب تو خیلی از محله ها قطع بوده . هزینه اب این جا برای همین مجانیه!!!  به قول قدیمی  ها هیچ گرونی بی حکمت نیست و هیچ ارزونی بی علت نیست !پس سعی کنین قبل از گرفتن خونه شرایط آب و برق رو از همسایه ها پرس و جو کنین که در محله مناسبی خونه بگیرین

 

ااین جا اب تو مخزن 10 لیتری 80روپی بفروش میرسه. هر 2 نفر هر 5 روز حداقل یه دبه اب نیاز دارن

 فیش متوسط برق 300 روپی هست و در صورت استقاده از کولر 1500 روپی در ماه.

گاز: این جا 99% محله ها گاز ندارن . و جالب بدونید قیمت سیلندر گازبا رگلاتور 3000 روپی یعنی 90000 تومان و هزینه پر کردن اون 550 روپی یعنی 17000 تومان هست!!!!


اینترنت: افتضاح ترین کمپانی ها ، همین کمپانی های اینترنت هستن.

اگه می خواین شانستون رو امتحان کنید این بهترین راهه.برای این که شما از 10 نفر می پرسین کدوم کمپانی بهتره ، 8 نفر میگن فلان کمپانی شما میرین همونو میگیرین بعد همون افتضاح از کار در می یاد.در حقیقت یه جورایی شانسی هست.!

مشکلات کمپانی ها:

1-عدم پاسخ گویی بعد از ایجاد مشکل.اول که می خواین یه خط اینترنت رو بگیرین همه انگلیسی حرف می زنن عین بلبل، بعدا که مشکل پیدا کردین میگن صاحب مرا انگلیسی معلوم نی هه!!

2- قطع شدن بی دلیل و مکرر اینترنت

3-اول اینترنت رو قطع میکنن بعد از 2 روز میگن ما اومدیم صحت آدرس و محل نصب رو چک کنیم شما خونه نبودید !! دقیقا آخر هفته هم می یان که اصلا شما نباشین ! و کل آخر هفته که با همه فامیل قرار چت دارین قطع هست

 

4-پاسخ های بی مورد .این جا من یه خانم رو دیدم که به شرکت گفته بود چرا من دیگه نمی تونم  مثل ثابق با سرعت چیزی رو دانلود کنم بهش گفته بودن آخه شما دانشجو هستی!!!!! ولی وقتی جنجال را انداخته بود همه چیز درست شده بود!!

اصلا توصیه نمی کنم که اینترنت با حجم دانلود محدود limited  بگیرین برای این که آخر ماه قبض های کاذب در یافت میکنید که صحت نداره مثلا میگن شما این ماه 4 گیگا بایت بیشتر دانلود داشتید باید 500 روپی بدید حالا بیا و ثابت کن !!تازه اگر هم ندی هم اینتر نتت قطع میشه هم این که اون مبلغی که به عنوان  پول پیش دادی به شما بر نمی گردونن . که اون مبلغ معمولا 1000 روپی یعنی 32000 تومان .!!


این جا یعنی تجارت کثیف!!!

کالج و دانشگاه ها

 

اول از همه میخوام از دوره های زبانpuna university  بگم. هزینه کلاسهای 4 ماهه 18000روپی هست .البته با هزینه فرم اخذ پذیرش حدود 18000 روپی در می یاد . 

کلاسها معمولا کیفیت بالایی ندارن مخصوصا تعین سطح اولیه که از شما به عمل می یاد معمولا به ضرر شماست ، چرا که مثلا شما به جای ترم 3 مجبورین برین ترم 1 و این خیلی جالبه که وقتی هم اعتراض می کنین میگن اگه نمی خواین پذیرش شما لغو میشه . 

کسانی که می خوان از دانشگاه ها یا کالج های این جا پذیرش بگیرن اگه اون کالج زیر نظر دانشگاه پونا باشه  شما باید 950 دلار امریکا فقط به دانشگاه بدین ( یه چیزی شبیه پول زوووور )

 

مبلغ 155 دلار امریکا پول بیمه 1 ساله شما هست که بعضی ها میگن تا 1 شب تو بیمارستان نخوابین به درد شما نمی خوره یعنی این بیمه نه از مبلغ داروی شما و نه از هزینه بیماری های خفیف و سر پایی شما چیزی کم نمی کنه!

بعد یک هزینه جدگانه هم باید به کالج برای هر ترم پرداخت کنید .که برای رشته مدیریت حدود 900 هزار تومان ولی رشته های  مهندسی در کالج فرگوسن تا حدود 4 میلیون هم میرسه.

این جا علاوه بر خود دانشگاه پونا چند تا کالج وابسته به دانشگاه هم هست که معروفترین های اونا کالج هایwadia   و  pune  و    fergusen   هستن.

این جا همه میگن که کالج wadia  از نظر رشته های مدیریت جز 4 کالج برتر اسیا هست چون واقعا اساتید  با سوادی داره ولی همه دوست دارن برن poone کالج    می دونید چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

برای این که در  کالج وادیا  اساتید خیلی بد نمره میدن ولی تو کالج پونه  اساتید راحت تر نمره میدن .

 

این جا میان ترم 20 نمره و پایان ترم 80 نمره داره. شما برای پاس کردن درس باید در میان ترم حداقل نمره 8 رو بگیرید و این نکته جالبه اگه شما میان ترم از 8 کمتر بگیرین ولی پایان ترم از 80  کل 80 نمره رو هم بگیری بازم این درس رو می افتی!


این جا اگه اومدین به فکر معدل بالا نباشین که این جا نمره 65  نفر اول کلاس یا همون top student    هست!!!!!!!


این جا ممکنه با معدل بیشتر از 12 یا 13 به ایران بر نگردین!!!

در ضمن کالج وادیا به حضور غیاب حساس هست  ولی پونه کالج نه

این جا هر کلاس کلا 60دقیقه هست و شروع کلاسها درکالج وادیا از 7:30 صبح هست . یعنی 7.30  تا 8:30  یه کلاس و از 8.15 تا 9 صبح کلاس بعدی  و کلاسها 9  صبح تعطیل میشن  تا روز بعد!!!( البته اگه فوق لیسانس بخواهید بخونید).


کالج پونه

تقریبا جنوب شهر در یک محله بد و نزدیک گاو داری ها . که بوی اونا در تابستان طاقت فرسا هست .

این جا ایرانی ها هر جا نشستن گفتن کالج پونه راحت نمره میدن و حضور در کلاس اجباری نیست که از امسال همه چیز سخت شده و اگه در کلاسها زیاد غیبت کنی برای امتحانات اول باید جریمه پرداخت کنی تا بتونی امتحان بدی .


کالج فرگوسن

تقریبا بهتر از بقیه هست فقط کادر  کارمندان کالج خیلی بد برخورد می کنن ! و در ضمن گرون هم هست خیلی گرون . و همه چیز قدیمی هست البته این جز جاذبه  توریستی هم محسوب میشه به علت قدمت زیاد ولی من نمی دونم این میکروسکپ های بسیار قدیمی و از رده خارج شده و اوراق هم جز همون جاذبه های توریستی هست که دانشجو های بد بخت باید با اونا کار کنن!!!!!!


آب و هوای پونا

در اردیبهشت /خرداد دمای هوا 41 درجه سانتی گراد !!!!! .یادمه قبل از اومدن به اینجا توی یک سایتی خوندم پونا خوش آب وهواترین شهر هنده و دمای هواش بین 20 تا 28 درجه سانتی گرداه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

پونا 3 فصل داره فصل باران که از خرداد  ماه شروع میشه و تا مهر ادامه داره اوایل فصل باران یا مانسون هوا به شدت شرجی میشه اما رفته رفته از شرجی بودن هوا کم میشه  .بعد از اون فصل سرد ه که دمای هوا بین 8 تا 25درجه است و از اواخر مهر تا تا اواخر بهمن بعد از اون فصل گرم شروع میشه از اسفند تا خرداد ماه که دمای هوا بین 25تا 42درجه متغیر ه..


کلاسهای زبان دانشگاه پونا  (دوره های کوتاه مدت زبان انگلیسی در هند)



این جا هر روز یه قانون جدید هست‼‼

خود کلاسها هم که اول با یه تایین سطح  شروع میشه ‼ اونی که زبان بهتر بلده ممکنه ترم پایین تر قبول بشه‼‼ از نظر بار علمی باید بگم ما که چیزی قابل تمجیدی ندیدیم ولی کتابهای خوبی دارن انصافا اگه همه کتب سطوح رو بخری و یه معلم خصوصی بگیری خیلی خوبه . این جا مهمترین مسئله و مشکل ، لهجه بد بعضی معلم ها و از همه مهمتر خود مردم هست مخصوصا حروف (ر) و (ش) و(ت) رو خیلی خیلی بد تلفظ میکنن . تا بخوای بفهمی اینا چی میگن ترم تمومه ‼ اینا اصلا خنده نداره ولی خیله مهمه شمایی که میخواین این جا انگلیسی یاد بگیرین بدونین که

 این جا مثلا به عدد 5 به جای( =five فایو )    مگین  ( =fauoo فای یوو )  یا مثلا به جای "استریت" میگن "اشتی یت" ، کلا (س) به جای (ش) تلفظ میشه‼!

جالبتر از همه این جا معمولا دورترین معنی یک کلمه رو برای اون کلمه به کار میبرن مثلا به خط کش بجای ruler  میگن scale .

من یه دفه یه فرم به زبان انگلیسی از یه موسسه برای یه استاد که کانادا درس خونده فرستادم تا  کمکم کنه اولین چیزی گفت این بود که این چه کلمات مزخرفی هست که تو این فرم نوشته شده این همه کلمات کاربردی و ساده ول کردن چی نوشتن . اونجا بود که من فهمیدم این زبون و فقط تو هند به دردت میخوره ‼!