تحصیل و زندگی در هندوستان و اتریش

تحصیل و زندگی در هندوستان و اتریش

تحصیل و زندگی در هندوستان و اتریش. آموزش زبان انگلیسی. IELTS , TOEFL. آیلتس و تافل
تحصیل و زندگی در هندوستان و اتریش

تحصیل و زندگی در هندوستان و اتریش

تحصیل و زندگی در هندوستان و اتریش. آموزش زبان انگلیسی. IELTS , TOEFL. آیلتس و تافل

س از دریافت نامه پذیرش یکی از اقداماتی که با آن درگیر هستیم آزاد کردن مدارک ، گرفتن پاسپورت ، خروج از کشور و ... است . خروج از کشور به شرایط افراد بستگی دارد . بهترین حالت " نداشتن مشمولیت نظام وظیفه " و " داشتن اصل دانشنامه " است . ( برای گرفتن پذیرش لزوما نیازی به اصل دانشنامه نخواهد بود جز در وقت ثبت نام در دانشگاه ) . در صورتی که فرد ، یکی از شرایط فوق را نداشته باشد بنا به ترتیب زیر باید اقدام نماید .

آزاد سازی مدارک تحصیلی و دانشگاهی :

پس از مراجعه به " واحد اعزام به خارج با هزینه شخصی " اتاق 312 واقع در طبقه سوم وزارت علوم ، با ارائه اصل و کپی پذیرش ( غیرمشروط ) به همراه شناسنامه و کارت ملی و کپی نمره TOEFL یا IELTS یا TOLIMO یا MCHE و نامه مربوط به فارغ التحصیلی که از دانشگاه گرفته می‌شود ، پرونده سریعا تشکیل می‌شود . شنبه‌ها و سه شنبه‌ها شورا تشکیل می‌شود و مدارک بررسی می‌شوند . پس از تایید مدارک توسط شورا ، نامه‌ای به نظام وظیفه به شما داده می‌شود و وقتی وثیقه گذاشتید می‌توانید نامه را از وزارت علوم دریافت کنید و به دانشگاه ببرید تا مدارک شما آزاد شود . لازم به توضیح می‌باشد که کار گذاشتن وثیقه در یک روز انجام می‌شود و همان روز می‌توانید برگردید وزارت علوم و نامه دانشگاه را دریافت نمایید .

»»» وب سایت مربوطه : http://www.iranscholarship.net/hshakhsi

مهر خروج از کشور :

برابر با قوانین موضوعه در نظام کنونی ، تمامی شهروندان ایرانی برای خروج از کشور باید وضعیت خروجی خود را معین نمایند تا به هنگام خروج از کشور در مبادی ورودی و خروجی به مشکل برخورد نکنند . پیش از این ، نوع و مجوز خروج از کشور با چاپ نوشته ای در صفحه نخست پاسپورت مشخص می شد که برای افراد مختلف متن و شرایط آن متفاوت بوده و به مهر خروج معروف می باشد . اما از ابتدای سال 1389 دیگر هیچ نوشته یا به اصطلاح مهر خروجی در پاسپورت ها چاپ نمی شود . بلکه تمامی مجوزهای خروج در سیستم آنلاین پلیس گذرنامه جمهوری اسلامی ایران ثبت می شود و فقط برای مامورین پاسپورت کنترل در مبادی خروجی قابل روئیت است . مهلت خروج از کشور 2 ماه پس از تاریخ دریافت نامه از وزارت علوم خطاب به اداره گذرنامه است .

معافیت نظام وظیفه ( ویژه آقایان ) :

انجام خدمت وظیفه عمومی یا دریافت معافیت از خدمت ، جهت خروج از کشور الزامی است . در موارد خاص می‌توانید با سپردن وثیقه به مدت کوتاه از کشور خارج شوید ، اما چنانچه قصد ادامه‌ی تحصیل در خارج از کشور را داشته باشید ، انجام یا دریافت معافیت نظام وظیفه لازم است .

معافیت پزشکی  :

+ اقدام برای معافیت پزشکی ، شامل مراحل ذیل است :

  • 1 . شناخت پیدا کردن نسبت به بیماری یا بیماری های احتمالی که می تواند شما را معاف نماید . فهرست بیماریها را می توانید از طریق صفحاتی مثل این و یا جستجو در گوگل بیابید . سپس با پرینت این صفحات و مراجعه به یک پزشک عمومی ، از او بخواهید شما را برای تمام آن مشکلات مورد معاینه قرار دهد .
  • 2 . مراجعه به پلیس + 10 و خرید دفترچه خدمت .
  • 3 . مراجعه به پزشک ( ترجیحا متخصص ) جهت معاینه و ارائه نظر راجع به بیماری شما در فرمی که در دفترچه خدمت موجود است .
  • 4 . انجام واکسیناسیون طبق توضیحات داخل دفترچه خدمت .
  • 5 . تکمیل مدارک طبق راهنمایی های دفترچه خدمت .
  • 6 . مراجعه مجدد به پلیس + 10 و ارسال مدارک .
  • 7 . انتظار برای دریافت نامه معاینه اولیه . معمولا پس از گذشت 2 هفته از تاریخ ارسال دفترچه ، دعوت نامه ای دریافت می کنید که شما را در تاریخ معینی ، به یکی از بیمارستان های مورد اعتماد ناجا در شهرتان معرفی می کند .
  • 8 . مراجعه به بیمارستان معرفی شده جهت معاینه و آزمایشات . در این بیمارستان پس از احراز هویت شما با کارت ملی و ثبت اثر انگشتان و پرداخت هزینه معاینه و آزمایشات به اتاق معاینه میروید . در مورد شخصی بنده که مشکل قلبی داشتم ، در بیمارستان سجاد حدود 90 هزارتومان بابت اکوی قلب و معاینه پرداخت نمودم . این یعنی آزمایشات قبلی شما را قبول ندارند و تمامی آزمایشات مجددا در این مرحله از شما اخذ می شود . راجع به اهمیت این مرحله تردید نکنید . معاف شدن یا نشدن شما خیلی به این مرحله بستگی دارد .
  • 9 . انتظار برای دریافت نامه مراجعه به شورای پزشکی ناجا. معمولا 2 هفته بعد از معاینه در بیمارستان ناجا دعوت نامه شورای پزشکی به دست تان میرسد و باید در تاریخ ذکر شده در نامه که معمولا 10 روز بعد است به شورای پزشکی ( در تهران : میدان سپاه ، سازمان نظام وظیفه ) مراجعه کنید .
  • 10 . مراجع به شورای پزشکی . در این شورا در بدو ورود باید 10 هزار تومان هزینه شرکت در شورا را به بانک ملی پرداخت کنید . سپس منتظر می مانید تا اسمتان در شورا خوانده شود . در اتاق معمولا پزشکان فقط پرونده تان را می خوانند و اصلا با شما حرف نمیزنند . سپس از اتاق خارج می شوید و منتظر می مانید تا نتیجه را بخوانند . عده ای معاف می شوند . عده ای معاف از رزم و عده ای سرباز .

»» در صورتی که معاف شدید مراحل ذیل را پیش رو خواهید داشت :

  • 1 . واریز مبلغی به حساب ناجا و بردن عکس و مدارک به نظام وظیفه در روز بعد از شورا .
  • 2 . ارسال کارت معافیت پس از گذشت 1 ماه به آدرس منزل .

+ به عنوان نمونه :

  1. تاریخ ثبت پلیس +10 ( 90/9/29 ) ( مرحله 5 )
  2. نامه بیمارستان ( 90/10/13 ) ( مرحله 6 )
  3. تاریخ مراجعه به بیمارستان ( 90/10/14 ) ( مرحله 7 )
  4. نامه کمیسیون ( 90/10/30 ) ( مرحله 8 )
  5. تاریخ کمیسیون( 90/11/10 ) ( مرحله 9 )
  6. تاریخ شورای عالی پزشکی ( 90/11/25 )

دریافت گذرنامه برای مشمولین خدمت  :

دانشجویان مشمول نظام وظیفه که پذیرش خود را دریافت نموده‌اند، برای اینکه بتوانند اجازه خروج دائم خود را از نظام وظیفه دریافت کنند لازم است که در وزارت علوم تشکیل پرونده دهند. تشکیل پرونده در وزارت علوم هم منوط به اتمام دوره تحصیلی جاری و دریافت نامه فراغت از تحصیل است.

با توجه به این که اغلب دانشجویان سال آخر، در اواخر تیر فارغ التحصیل می‌شوند، تشکیل پرونده، دریافت اجازه خروج دائم و گذرنامه حداقل تا انتهای مرداد زمان می‌برد. این مساله باعث می‌شود تا دانشجویان زمان کافی برای دریافت ویزا را از دست داده، نتوانند در آغاز ترم پاییز در مقصد مورد نظر حضور یابند. راهی که برای این مورد وجود دارد دریافت پاسپورت قبل از فارغ اتحصیلی و اقدام برای ویزا با استفاده از پاسپورت دریافت شده می‌باشد. به این ترتیب تا قبل از فارغ التحصیل شدن وضعیت ویزا هم مشخص شده است و می توان به سرعت برای اجازه خروج دائم از طرف وزارت علوم اقدام کرده، از کشور خارج شد. دریافت گذرنامه در زمان دانشجویی به چهار روش زیر می باشد :

سفر زیارتی:

یکی از روش‌های دریافت گذرنامه در زمان تحصیل، رفتن به یکی از کشورهای زیارتی عربستان، عراق و یا سوریه می‌باشد. برای این منظور باید نامه‌ای خطاب به معاونت وظیفه عمومی، از یکی از کاروان‌های زیارتی دارای مجوز از سوی سازمان حج و زیارت مبنی بر اینکه دانشجو قصد زیارت به یکی از این کشورها را دارد دریافت کنید. در این نامه باید مشخصات شما و تاریخ شروع و پایان سفرتان ذکر شده باشد. برای اطلاع از دفاتر زیارتی دارای مجوز از سوی سازمان حج و زیارت باید به سامانه جامع کارگزاران حج و زیارت یا روابط عمومی حج و زیارت استان تهران واقع در طبقه اول سازمان حج و زیارت در خیابان آزادی مراجعه کنید و فهرست دفاتر مجاز مناطق 22 گانه تهران را به همراه تلفن و نشانی دریافت کنید. نامه دریافتی از کاروان خطاب به معاونت وظیفه عمومی را باید به دانشگاه برده و پس از طی مراحل اداری در دانشگاه، نامه ای به سازمان نظام وظیفه صادر می شود. سپس با استفاده از نامه دانشگاه به سازمان نظام وظیفه ناجا واقع در میدان سپاه می توان در نظام وظیفه با گذاشتن ودیعه برای دریافت اجازه خروج اقدام کرد. ودیعه لازم برای سفر به عراق(در صورت باز بودن مرز) و عربستان 5 میلیون تومان به صورت تعهد محضری و500 هزار تومان وجه نقد و ودیعه لازم برای سفر به سوریه 15 میلیون تومان وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی می‌باشد. لازم به توضیح است که وقتی در نظام وظیفه کار تایید نامه دانشگاه و گذاشتن ودیعه و تایید آن به اتمام رسید مسئول مربوطه مجوز خروج شما را بصورت الکترونیکی برای پلیس +10 صادر می کند. اکنون شما با مراجعه به هر یک از مراکز پلیس +10 و دریافت و تکمیل پوشه و فرم گذرنامه می توانید پاسپورت بگیرید.

سفر غیر علمی:

روشی برای خروج از کشور می باشد که برای آن باید 15 میلیون تومان نقد یا ضمانت نامه بانکی ودیعه بگذارید. با این نوع سفر می توانید از اقوام خود در خارج از کشور دیدن کنید یا به کارهای خود برسید.


سفر نیمه علمی:

روش دیگر برای خروج از کشور، سفر نیمه علمی برای مواردی مانند شرکت در امتحانات GRE ،TOEFL و موارد مشابه است. دریافت اجازه خروج به این منظور تا حدی ساده تر از دریافت اجازه خروج برای سفر زیارتی است. برای این مورد کافی است دانشگاه را قانع کنید که می خواهید به قصد یکی از موارد ذکر شده از کشور خارج شوید. معمولاً اگر دانشجوی کارشناسی ارشد باشید، درخواست شما به سادگی تایید خواهد شد. در غیر این صورت بسته به سابقه شما در دانشگاه ممکن است به راحتی درخواست شما را قبول کنند، ممکن است به شدت سخت گیری کرده و از شما مدارک عجیبی بخواهند (مانند برگه ثبت نام در امتحان) و یا اصلاً با درخواست موافقت نکنند. دلیل این مورد هم تاکید نظام وظیفه بر دانشگاه ها است که برای صدور اجازه خروج دانشجویان کارشناسی دقت زیادی داشته باشد. در هر صورت بعد از دریافت نامه مربوط به اجازه خروج برای سفر نیمه علمی، می توانید نامه را به اداره نظام وظیفه برده و مراجل قرار دادن وثیقه را طی کنید. برای این نوع سفر، وثیقه به صورت 8 میلیون تومان وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی دریافت می شود.

سفر علمی:

این روش برای مواردی مانند فرصتهای مطالعاتی، شرکت در کنفرانس، ارائه مقاله و سایر سفرهای علمی با تایید وزارت علوم، وزارت بهداشت و یا سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با سپردن وثیقه به مبلغ 5 میلیون تومان وجه نقد و یا ضمانت نامه بانکی.

نظام وظیفه ضمانت نامه بانکی را معادل پول نقد می داند. بنابراین در صورتی که به کشور برنگردید، یا با تاخیر برگردید یا به کشوری بجز کشوری که تأیین کرده اید سفر کنید، نظام وظیفه وثیقه شما را ضبط می کند.

اگر در تهران ساکن هستید، بعد از آنکه به نظام وظیفه مراجعه کردید باید فرم مخصوص خروج از کشور را در سالن 3 تهیه فرمایید بدین طریق مبلغی که باید به صورت نقد یا ضمانت نامه بانکی پرداخت کنید و لازم بودن تعهد محضری مشخص می گردد. سپس ابتدا مبلغ ودیعه را به یکی از روش های زیر پرداخت نمایید:

1. جهت واریز مبالغ تا سقف پنج میلیون ریال -سفرهای زیارتی- به صورت نقد در بانک قوامین مستقر در سالن 3.

2. واریز مبالغ بیش از پنجاه میلیون ریال توسط کارتهای عضو شتاب در بانک قوامین مستقر در سالن 3 سازمان وظیفه عمومی(حضور صاحب عابر بانک به همراه کارت شناسایی معتبر الزامی است).

3. توسط یک فقره چک رمزدار بین بانکی در وجه بانک کشاورزی شعبه چیذر کد 1060(مستقر در سازمان وظیفه عمومی) جهت واریز به شماره حساب 352140196 به نام بانک قوامین. پس از واریز مبلغ از اصل فیش و فرم خلاصه پرونده خروج از کشور سازمان وظیفه عمومی هر کدام دو نسخه کپی تهیه نموده و به باجه بانک قوامین مستقر در سالن 3 سازمان وظیفه عمومی مراجعه کنید.( لازم به ذکر است که روز های کار موسسه قوامین برای نظام وظیفه شنبه الی 4 شنبه است همچنین میتوانید با شماره تماس موسسه قوامین برای امور نظام وظیفه تماس حاصل فرمایید ).

سپس گواهی مربوطه را از این صندوق اخذ کرده و آن را در صورت لزوم به همراه تعهد محضری به باجه خروج از کشور مشمولان واقع در سالن 3 تحویل دهید. سپس اجازه خروج شما بصورت الکترونیکی صادر می شود و شما می توانید با مراجعه به هر یک از دفاتر پلیس +10 درخواست گذرنامه نمایید تا به آدرستان پست شود.

استرداد ودیعه فقط 5 روز بعد از تاریخ اتمام مجوز صورت میپذیرد. در صورت مراجعه زودتر به بانک استرداد ودیعه انجام نخواهد شد.


آدرس های مورد نیاز پروسه :

نشانی های امکان مورد نیاز پروسه در تصویر زیر نمایش داده شده اند .

سازمان نظام وظیفه عمومی

سازمان نظام وظیفه در ضلع شمالی میدان سپاه قرار دارد .

وب سایت : http://www.police.ir/portal/Home

وزارت علوم و تحقیقات و فناوری :

آدرس جدید: میدان فردوسی، خیابان انقلاب، خیابان شهید موسوی، سازمان امور دانشجویان وب سایت : http://www.msrt.ir

هزینه زندگی و تحصیل در هندوستان. دندانپزشکی و داروسازی در هند. دوره زبان دانشگاه های هند


درودی دیگر به همگی دوستان. امیدوارم خوب و خوش باشین و ایام به کام باشه. امروز میخوام سوالاتی که در این چند مدت از طریق ایمیل و تلگرام پرسیده شده یک بار دیگه مختصر توضیح بدم که خدای نکرده درگیر یه سری مشکلات " با برخی ایجنت ها و موسسات پذیرش نشین (هرچند با همه این توضیحات باز هم نمیدونم چرا شماها کار خودتون رو انجام میدین).


ابتدا با چند تا خبر شروع کنیم که طبق بخشنامه ای که از طرف وزارت بهداشت ایران منتشر شده و سرکنسولگری ایران در حیدرآباد هم در لینک زیر منتشر کرده هیچ کدوم از کالج های زیر نظر دانشگاه راجیو گاندی بنگلور از این به بعد مورد تایید نمی باشد:

http://hyderabad.mfa.ir/index.aspx?siteid=161&fkeyid&pageid=16873&newsview=359082


به اطلاع متقاضیان تحصیل در کالج های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی راجیو گاندی بنگلور می رساند حسب اطلاع واصله ، بسیاری از کالج های مذکور فاقد مجوز پذیرش دانشجوی خارجی در سال جاری و سال تحصیلی آینده می باشند، لذا موکدا توصیه می گردد ازهرگونه اقدام برای تحصیل در این دانشگاه خودداری نمایند.

شایان ذکر است از سال قبل هم تعداد قابل توجهی از اتباع کشورمان در برخی کالج ها از جمله نارگوند اقدام به واریز وجه با مبالغ بالا نموده اند که همگی غیر قانونی بوده و متاسفانه برخی واسطه های ایرانی در این موضوع دخیل بوده اند که اقدام لازم برای برخورد با آنان در دستور کار قرار گرفته است .

سرکنسولگری همه تلاش خود را برای رفع مشکل دانشجویان مذکور در کالج نارگوند معطوف نموده است .لیکن ثبت نام دانشجویان برای سال تحصیلی 2016 - 2017 در هیچ یک از کالج های وابسته به دانشگاه راجیو گاندی اعم از داروسازی و دندانپزشکی موکدا توصیه نمی گردد و داوطلبان تحصیل می بایست  در برابر تطمیع و اغفال توسط دلالان و واسطه ها هوشیار باشند.


من موندم اخه وقتی بعضی کالج های زیر نظر دانشگاه راجیو گاندی درشهر بنگلور نه امکانات درست و حسابی داره و نه رفتار کارکنان دانشگاه با خارجی ها مناسب هست و نه تسهیلات ویزایی آسون و مناسبی میدن و هزینه سرسام آور 30-34 لک(175 میلیون تومن) برای 5-6 سال در رشته دندانپزشکی میگیره و شرط گذاشته که تمام پول رو در سال اول تصویه کنین و علاوه بر این دلالها حداقل5 تا 10 میلیون از این پولی که قراره به دانشگاه پرداخت بشه رو واسه حق گرفتن پذیرش میگیرن چه اصراریه همگی هجوم ببرین به این شهر و دانشگاه؟ متاسفانه امکان فارق التحصیل شدن با سواد پایین و تقاضای پول واسه پاس کردن واحدها در بعضی کالج ها هست. تو این 3 ماه آخر که فصل پذیرش دانشگاه بوده اونقد ایمیل و تلفن داشتم که همگی یا از کالجی که پذیرش گرفتن گلایه دارن که از شهر دوره یا امکانات نداره یا رفتار کارکنان نامناسب هست و یا پول رو دادن به کالج ولی (ان او سی) یا نامه پذیرش نهایی از دهلی واسشون صادر نمیشه. بعضی از دوستان انقدر بدون برنامه و بی فکر تصمیم میگیرن که وقتی وارد هندوستان یا بنگلور میشن دپرس میشن و راه برگشتی با هزینه بالایی که کردن نمیبینن. 

صادقانه بگم: رشته های دندانپزشکی و داروسازی نیاز به سطح زبانی بالایی داره و علکی و بدون اطلاعات نمیشه ثبت نام و پاس کرد.


دوستان لطفا قبل از انجام پروسه گرفتن پذیرش حتما حتما حتما خودتون با یه کورس زبان 6 ماهه بیاین هندوستان (میتونین مدارک دیپلم یا پیش دانشگاهی یا لیسانس و ریزنمراتتون رو با عکس اسکن رنگی کنین و بفرستین به ایمیل من یا از طریق واتس آپ و تلگرام در تماس باشین)  شرایط رو از نزدیک ببینین و کالج های معتبر و با امکانات رو بررسی کنین (من منکر کالج های خوب و با امکانات و هییت علمی باسواد در بنگلور نیستم) ولی متاسفانه بعضی دوستان و موسسات از کالج هایی پذیرش میگیرن که پروسه آسون و سریعتری داره. بابا یه خورده به اون بابا و مامانی که با هزار بدبختی این پول رو جور کرده و با امید داره واستون هزینه میکنه فک کنین. خدایی گناه دارن اینجوری دلشون بشکنه..


من اکیدا دانشگاه پنجاب در شهر چندیگر و یا دانشگاه مانیپال رو پیشنهاد میکنم چون هم از لحاظ تمیز بودن شهری و هم از لحاظ امکانات دانشگاهی بسیار مناسب هست. هزینه دانشگاه هم سالیانه 9000$ هست (سال اول 18000$ پرداخت میشه و سالهای بعدی سالی 9000$). اینطوری هم ضرر مالی / زمانی و روانی نمیکنین و هم احترام و حرمت ما ایرانی ها حفظ میشه.


واسه داروسازی هم هزینه دانشگاه بین 4000-7000$ هست سالیانه و من دانشگاه فاروقیه ی در میسور یا کالج جامعه همدرد در  رو  رو پیشنهاد میدم. FAROOQIA COLLEGE OF PHARMACYدر شهر دهلی 


2. واسه پذیرش دوره دکتری رشته های دیگر در هندوستان هم بستگی به دانشگاه داره: دانشگاه پونا و بمبیی سالی یک بار امتحان ورودی آنلاین و مصاحبه دارن و هزینه دامشگاه سالیانه بسیار پایین هست: 500-800$. دانشگاه بهاراتی در شهر پونا آزمون نداره و همه طول سال پذیرش  داره به شرط موجود بودن استاد راهنما . هزینه دانشگاه سالی: 3500-3800$.

دانشگاه عثمان در شهر حیدرآباد هم در صورت وجود استاد (بدون آزمون ): برای رشته های انسانی سالی: 2500-3000$ و برای رشته های مهندسی: 4000-4500$ هست.

دانشگاه حیدرآباد هم برای ثبت نام شرط مدرک آیلتس(6) یا تافل (90) رو گذاشته.

دانشگاه پنجاب در شهر چندیگر و کرالا در شهر کرالا هم سالیانه : 1800$


3. رشته هایی که در دانشگاه های هندوستان خوب کار میشه شامل : بیوتکنولوژی / کامپیوتر (نرم افزار و سخت افزار / اقتصاد/ ام بی ای / ارتباطات جمعی و روزنامه نگاری/ داروسازی/ دندانپزشکی/  مددکاری اجتماعی / آی تی / هست.


4. هزینه زندگی در هندوستان شامل کرایه خونه اشتراکی/ غذا/ بنزین ماهیانه حداقل 20000 روپیه هست ( هر روپیه 52-53 تومن). کرایه خونه 2 خوابه در میسور و حیدرآباد و ورنگال ماهیانه 8000 تا 10000 روپیه و یک خوابه 6000 تا 8000 روپیه. در پونا: دو خوابه 13000-15000 و یک خوابه 10000-12000 روپیه.


5. برای گرفتن بورسیه باید به سفارت هندوستان در تهران مراجعه کرد. سالی یک بار آزمون زبان میگیرن و پروسه وقت گیری هست. اگه بتونین قبول بشین ماهیانه 15000 روپیه بهتون پرداخت میشه.


6. هزینه کورس زبان 6 ماهه دانشگاه سیمبایسز: 1300$ و پذیرش یک ماه قبل از ماه های (آگوست / اکتبر/ ژانویه) شروع میشه.

کورس 6 ماهه دانشگاه تیلک: 30000 روپیه و معمولا هر 2 ماه پذیرش داره.

(جدیدا به کورس زبان زیر 6 ماه سفارت هندوستان در ایران ویزا نمیده)

ویزای توریستی هم هر دو ماه یک بار قابل گرفتن شده (بر خلاف قبلا که 6 ماه یک بار بود)

   همه اساتید هندی هستن و برای دوره های آیلتس و تافل حتما باید از موسسات مخصوص آیلتس و تافل یا به صورت خصوصی (کلاسهای خودم مثلا) استفاده کنین که نتیجه بهتری در طول زمان کمتری بگیرین.

دوره های زبان آلمانی گوته هم با ترمی 12000-8000 روپیه برگزار میشه.


باز هم اکیدا توصیه میکنم جون هرکی دوس دارین قبل از اینکه واسه یک مقطع دانشگاهی اقدام کنین (مخصوصا دندانپزشکی و داروسازی که احتمال کلاهبرداری زیاده) حتما با یک کورس (دوره) زبان تشریف بیارین و شرایط رو از نزدیک ببینین و بررسی کنین و خودتون مستقیم از طریق دانشگاه اقدام کنین (نیازی به کسی هم ندارین) که خدای نکرده پول و وقتتون و آینده تون به فا... نره (والا .. ). به حرفای دوست و رفیق و دختر زری خانوم و عروس اقدس خانوم زن مش ماشالا همسایه بغلی و صغری خانوم (که اینجا اسمش شده ملیکا جون) هم گوش نکنین که خوب یا بد میگن. راستی .. دوس پسر عرب هم نگیر که خدایی با این اوضاع که پیش اومده این یکیو دیگه تو کتمون نمیره.


روز خوش / ایران و ایرانی سرفراز